Monday, November 29, 2010

Topik:10 Hadiah Utama,yang untuk orang tersayang.!



Ini ialah senarai 10 hadiah yang paling senang dan sesuai diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita kasihi.mesti kita mempunyai orang yang kita kasihi.betul.? ibu,bapa,suami,isteri,saudara-mara,anak dan sebagainya.

1.      HADIAH MENDENGAR:berikan hadiah ini kepada yang memerlukan,dan kita   hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan.Jangan mencelah,jangan berangan-angan dan jangan merancang bagaimana kita hendak  membalas.

2.      HADIAH TANDA KASIH:Jangan kedekut memberikan pelukan,ciuman dan ramasan tangan.Biarkan tanda-tanda kecil ini tunjukkan kasih dan saying yang ada di dalam diri kita.


3.      HADIAH SEHELAI NOTA:Ia mungkin ringkas seperti “saying awak” atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah puisi.Letakkan nota-nota ini di tenmpat yang tidak disangka oleh orang yang dikasihi.


4.      HADIAH KETAWA:Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel.Mesejnya ialah,”saya suka ketawa bersama awak”


5.      HADIAH PUJI-PUJIAN:Sesuatu yang simple seperti”warna biru memang sesuai dengan awak” atau “sedap masakan awak” mempunyai nilai yang tinggi kepada orang yang mungkin merasa dia.


6.      HADIAH BANTUAN:Tolong basuh pinggan mangkuk,buang sampah,jaga anak,dan sebagainya.


7.      HADIAH BERSENDIRIAN:Ada ketika kita hanya mahu bersendirian.peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untunk dia bersendiri.


8.      HADIAH KECERIAAN:Cuba sedaya upaya supaya kita sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang kita kasihi.


9.      HADIAH RIADAH:Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi
  

10.HADIAH DOA:Selalu berdoa untunk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka sentiasa berada didalam doa kita.



http://renungan2us.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment